De FKNR op de Nationale Militaire Taptoe: in gesprek met dirigent Kapitein Willering

Over ruim twee maanden worden in Ahoy Rotterdam de schijnwerpers gericht op de FKNR, tijdens de Nationale Militaire Taptoe in Ahoy. In een interview met dirigent Kapitein Alfred Willering, de dirigent van de FKNR, duiken we in de verwachtingen en de betekenis achter hun deelname aan dit bijzondere evenement.

De taptoe heeft voor Kapitein Willering een verbindende betekenis. “Het doel van de taptoe is om militaire muziek te presenteren aan het brede publiek, aan de burgers. Met als achterliggend doel om de verbinding te leggen tussen defensie en de samenleving,” legt hij uit. Authentiek blijven is van cruciaal belang, en hoewel de taptoe door de jaren heen is gegroeid, zou de NMT volgens Kapitein Willering ook goed op een kazerne kunnen plaatsvinden. Dat zou juist het verbindende doel versterken.

Over de samenwerking met tambour-maître SM Schaap en de verantwoordelijkheden binnen het orkest legt Kapitein Willering uit dat de muzikale invulling zijn taak was, samen met kapelmeester Adj. Goddrie. SM Schaap nam de choreografie op zich.

Wat betreft de muziekkeuze onthult Kapitein Willering dat hij altijd houdt van een krachtige opening. Dit jaar kozen ze voor de “March of the Resistance”. Er werd er met de muziekcommissie samengewerkt om het tweede te kiezen, wat uiteindelijk “Flight of the Silverbird” werd. “Onze vorige show was meer op muziek gericht, was een stuk rustiger qua muziek. Dit jaar gaan we onszelf goed verkopen, het moet spetterend zijn,” aldus Willering.

Met betrekking tot het thema “Royal Salute” voegt Kapitein Willering toe dat ze de IMMS-mars als afmars spelen en dat er een kroon in het laatste deel van de show is verwerkt, als een subtiele verwijzing naar het thema.

Willering kijkt uit naar het spelen voor een volle zaal om de groei van de FKNR te laten zien: “De FKNR in zijn geheel gaat hier tot zijn recht komen. Hier kunnen we laten zien dat we de weg door kunnen zetten die ingezet is. Verbetering van de kwaliteit, goede exercitie, zowel qua geluid als visueel.”