Masterclass directie FKNR Alex Schillings

FKNR en conservatoria bundelen opnieuw krachten voor masterclass directie

Na het succes van vorig jaar organiseren Fanfare ‘Korps Nationale Reserve’ opnieuw een aantal masterclasses voor directie studenten. Dit keer doen we dat niet alleen in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Den Haag, maar ook met het Prins Claus Conservatorium in Groningen. De serie masterclasses met de studenten uit den Haag eindigen we met een concert in de conservatoriumzaal van Amare op zaterdag 24 februari. We spraken Alex Schillings, docent aan het conservatorium in Den Haag, over deze masterclasses en zijn ervaring van vorig jaar.

Terugblik

In februari 2022 organiseerden we voor het eerst de masterclasses voor directiestudenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. De samenwerking tussen de FKNR en het conservatorium is ontstaan vanuit de wens om dirigenten in opleiding een gevarieerde ervaring te bieden. Alex Schillings zegt hierover: “Ik zoek voor mijn studenten altijd naar orkesten met een diversiteit in niveaus, van professionele fanfare- en harmonieorkesten tot orkesten in lagere divisies. Zo kunnen deze studenten zich ontwikkelen en een goede rol spelen in de blaasmuziek.” De keuze voor een samenwerking met de FKNR is onder andere vanwege de goede sfeer: “De FKNR is een compleet orkest en de samenwerking is erg fijn, zowel met Alfred als met het orkest. Er heerst een collegiale sfeer en er is goede interactie met de studenten. De muzikanten accepteren dat er mensen voor het orkest komen te staan die gemiddeld dezelfde opleiding hebben gehad als zij, maar dat die studenten op dat moment toch een soort leidinggevende rol moeten uitstralen.” Het succes van vorig jaar heeft geleid tot de voortzetting van deze samenwerking.

Historische context

Er is weer een afwisselend programma van stukken samengesteld voor de studenten van dit jaar. Zo staat ‘Derivations’ van Pütz op het programma, geen gemakkelijk stuk, onder andere vanwege de talloze maatsoortwisselingen. Een ander indrukwekkend werk is ‘Grenzeloos’ van Bernard van Beurden, geschreven in 1991 voor sopraan en fanfare. Van Beurden haalde zijn inspiratie uit een aangrijpende foto van een vluchteling met een baby op de arm die niet terug kon naar zijn land van herkomst en ook niet terecht kon in het land waar hij naartoe vluchtte. Eigenlijk dus een heel actueel onderwerp.

Schillings benadrukt het belang van historische kennis bij het interpreteren van de stukken: “De studenten moeten begrijpen waar een stuk vandaan komt, in welke tijd het is geschreven en wat de muzikale stijl en achtergrond is van de componist. Op die manier kun je namelijk de klankkleur en de identiteit van het stuk begrijpen.” Ook uit Schillings zijn zorg over de toenemende uniformiteit in muzikale interpretatie: “Ik wil mijn studenten ervoor behoeden dat ze over ieder stuk een soort ‘Mac Donalds-saus’ gooien en daarom moedig ik hen aan om te denken in termen van klankkleur, stijl en identiteit. Zo behoud je diversiteit in de muziek.”

Het stuk ‘Overture Fantastique’ van Peter Benoit is bijvoorbeeld een stuk waarbij de historische context erg belangrijk is. Het is namelijk eerste originele werk voor fanfareorkest met de volledige saxofoonfamilie. “De rol van de saxofoon in die tijd was het een toevoegen van kleur aan de alt-, tenor- of basstem. Als we het goed doen, dan moeten we het ook zo laten klinken: bij de opening moeten de saxofoons worden ingeschoven in het koper. Als je dit stuk zou interpreteren in de huidige tijd, dan zou je misschien die saxofoons er met vibrato bovenop leggen. Maar dat is in dit geval helemaal niet de bedoeling,” benadrukt Schillings.

Concert 24 februari

Bij de masterclasses doet een mix van bachelor- en masterstudenten mee. Met deze unieke samenwerking wordt niet alleen muzikaal talent gevormd, maar wordt ook de rijke geschiedenis van de blaasmuziek levend gehouden. We beginnen met een masterclass in Groningen, onder leiding van Tijmen Botma. Daarna volgen er drie masterclasses met de studenten van Schillings. We sluiten de masterclasses van Alex Schillings af met een openbaar concert op zaterdag 24 februari in de conservatoriumzaal van het Amare Theater in Den Haag.